Mitt elektriske år

Jeg feirer et jubileum i disse dager. Det er nemlig ett år siden jeg kjøpte meg elsykkel. Målet var å bli flinkere til å la bilen stå, mest av klimahensyn men også litt for å få mer hverdagsmosjon. Tidligere forsetter om å bli flinkere til å sykle til og fra jobb hadde strandet gang på gang, så jeg var veldig spent på om jeg denne gangen faktisk skulle klare å bli fast syklist, og særlig om jeg kunne klare det gjennom hele året, med alt det Tromsø har å by på av vintervær. Så, hvordan har det gått?

20160816_171206

Kortversjonen: Sykkelcomputeren forteller meg at jeg har syklet drøyt 2600 km i løpet av dette året. Dette tilsvarer omtrent 110 turer tur/retur jobb. Tatt i betraktning at man regner 230 arbeidsdager på et år, og at sykkelen var stjålet og deretter på verksted i en periode synes jeg det er et ganske godt resultat. I følge nettsiden Smarte Penger har jeg spart miljøet for omtrent 400 kg CO2 sammenlignet med om jeg skulle ha kjørt alle disse km med bil i stedet. Det utgjør 4,3 % av nordmenns årlige gjennomsnittlige CO2-utslipp på 9,2 tonn.

Elsykler er ikke billige. Min kostet drøyt 20.000 kroner. Men hvis jeg tar utgangspunkt i at alternativet ville ha vært å bruke minimum 52 kroner tur/retur i bussbilletter eller betalt parkering i sentrum på nærmere 280 kroner per dag, og setter en snittpris på hver reise på 100 kroner, har jeg allerede spart inn halve sykkelen. (110 reiser á 100 kroner = 11.000.) Frisk luft, god samvittighet og mer hverdagsmosjon kommer gratis på kjøpet. For forskning viser at elsykling har god helseeffekt – særlig dersom alternativet hadde vært å sitte stille i en bil eller en buss.

Elsykling er tidseffektivt. Med 10-11 km reisevei til jobb bruker jeg mellom 24 og 32 minutter, avhengig av om jeg vil peise på og gi gass (da må jeg ha på treningstøy og skifte, evt også dusje når jeg kommer frem) eller om jeg vil ha på jobbantrekk og sykle pent og rolig. Buss (inkludert turen til og fra busstoppet) tar omtrent 40 minutter, mens bil (inkludert å gå fra parkeringstunellen) tar omtrent 25 minutter – hvis det ikke er kø.

Klarte jeg å bli vintersyklist? Bare delvis. I ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde kjøpt meg en offroadsykkelen med bredere dekk i stedet for en hybridsykkel. Selv med pigger føltes hybrid-dekkene litt smale og pinglete på isete eller sørpete vinterveier. Jeg syklet med høye skuldre og brukte lang tid, og derfor ble det ofte lettere å velge å ta bussen på de dagene da været var verst. Men så sant sykkelveiene var godt brøytet, og det var de ofte (takk Bydrift!) og jeg følte meg bare bittelitt eventyrlysten, så syklet jeg også i vinter. Med slalomhjelm og en drøm om vindusviskere på sykkelbrillene de dagene det snødde ekstra tett.

20151026_163850

Er det noen ulemper? Mannen min klager over at når jeg sykler “hele tida” må han ta større ansvar for å frakte ungene til og fra diverse aktiviteter. Det stemmer kanskje litt (og er jo i grunnen ikke bare en ulempe, i alle fall ikke for meg). Uansett begynner våre barn begynner å bli store, og de har også godt av å venne seg til å ta buss eller sykle dit de skal. (Hadde de vært mindre hadde jeg jo kunnet ha dem på sykkelsete eller i vogn, men det er litt vanskelig med skoleunger…) Mannen mener også at han har måttet handle oftere, men det er det egentlig ingen grunn til. Elsykkelen er nemlig utmerket som handlepartner, siden to stappfulle sykkelvesker slettes ikke merkes på vei hjem fra butikken.

20160404_161937

Konklusjonen er at elsykkel er bra både for miljøet, lommeboka, helsa og spenningsbehovet i hverdagen. De er dyre i innkjøp, men bil er bra mye dyrere, både å kjøpe og ikke minst å bruke. Og hvis man synes at partneren sykler for mye (jeg vet at det er flere som mener det), må den opplagte løsninga være å slenge seg med og sykle selv. 😉

PS: For å gjøre elsykkel lettere tilgjengelig for flere har SV foreslått å fjerne momsen på elsykkel i en periode, på samme måte som man har gjort for elbil. Tromsø kommune har to elsykler stående i rådhuset som det er mulig å låne og prøve. Kommunen skal også kjøpe inn flere elsykler til bruk i sine virksomheter.

 

Advertisements

One thought on “Mitt elektriske år

  1. Hyggelig lesing! Du må ikke glemme hva det ville kostet å parkere i parkeringstunellen hvis du skulle kjørt hver dag som blir 200,- pr dag og med turnusjobb blir det fort noen tusenlapper i måneden.
    For min del så sykle jeg og fruen hver dag til jobb, helt konkret har vi brukt ca 12.000,- mindre på drivstoff sist år og for de pengene får man veldig gode klær til å sykle i. I tillegg har man helsegevinsten og den friske luften å våkne i på morgenen.
    Vi har ca 6km vei til jobb fra Tromsdalen og bare det å se bilkøen strekke seg fra brua og forbi kirkegården er verdt sykkelturen om morgenen. Foreløpig har vi en elsykkel som er hjemmelaget med en ettermontert motor på en offroadsykkel som ble kjøpt inn nettopp med tanke på brede piggdekk på vinteren. På den har vi feste for sykkelvogn og påhengsykkel til minstemann som vi har syklet til og fra barnehage i 2 år og nå sist til og fra skolen.
    Når bilen måtte på et lenger verkstedopphold brukte vi sykkelvognen til å handle på butikken. 🙂
    Vi skulle ønske det var mer tilrettelagt på arbeidsplassen for jobbsyklister med innendørs parkering for sykkelen med lademulighet for de som har elsykkel, garderober for mulighet til å skifte og dusje ved behov og enkelt vedlikehold og renhold av sykkelen. Det tilrettelegges for parkering og lading av elbil i større og større grad, men der igjen er det ikke elbil veldig miljøvennlig når man i Nederland er nødt til å bygge 2 store kullkraftverk for å imøtekomme behovet for strøm til lading.
    På en elsykkel kan man slå av motoren og allikevel komme seg fram, det kan man ikke på en elbil og til tross for dette er det elbilen som er subsidiert 😉
    Alt i alt er det deilig å kunne sykle til og fra jobb og alle hverdagslige gjøremål og der kan kommunen kun bli bedre på tilrettelegging for nettopp dette. Tromsøbrua er til tider på sin maks kapasitet av hva som er forsvarlig når det kommer til syklister så der skulle det vært gjort noe spennende, en halv kilometer i oppoverbakke er ikke veldig fristene uten elsykkel til og fra jobb.
    Håper du fortsetter å sykle hele året! 🙂

    Like

Kommentarer?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s