Elsykkel – et uant transportpotensiale

20170222_090953

Måke snø og grave frem bilen, eller hoppe opp på elsykkelen og rulle avgårde? Valget er enkelt! (c) Tromsødama Ingrid Marie Kielland

Jeg er ingen friskus. Jeg liker ikke å bli svett og varm, og jeg vil helst slippe å skifte fra treningstøy til jobbklær. Egentlig er jeg mest glad i å ligge på sofaen med strikketøy, bok og en sjokolade lett tilgjengelig. Jeg er heller ikke særlig glad i å fryse. Mine sterkeste minner fra barndommens obligatoriske skiturer er kalde fingre, kalde kinn og forferdelig kalde tær. Når det både er masse nysnø og mange minusgrader ute kjenner jeg at behovet for å krype tilbake under dyna og bli der er ganske stort. Men jeg skal likevel snart kle på meg snowboardbukse, alpinjakke og ullundertøy og sykle 11 km fra Kvaløysletta til byen for dagens møter. Hvordan er det mulig? Svaret har flere deler, men fellesnevneren er elsykkel:

Elsykkel forandrer transportregnestykket. I forhold til bil bruker jeg litt lenger tid, men sparer drøyt 200 kroner på parkering i tillegg til bensinutgifter. I forhold til buss er det omtrent samme tidsbruken, men jeg sparer 60 kroner på bussbillett, og jeg får større fleksibilitet.

Elsykkel er dyrt i innkjøp, men nesten gratis i drift. Dermed får jeg en sterkt krav til meg selv om å faktisk bruke den sånn at jeg kan forsvare kjøpet for meg selv. (Etter drøye to år og 6000 km regner jeg investeringa som mer eller mindre fullfinansiert.)

Elsykkel er gøy. Man suser oppover Tverrforbindelsen og kan late som om man har lårmusklene til Thor Hushovd.

Elsykkel har i følge flere forskningsprosjekter god treningseffekt. En studie sammenligner elsykkelbruk med gange i motbakke. En drøy time på sykkelen hver dag betyr at jeg kan ligge på sofaen med god samvittighet når jeg kommer hjem. Se for eksempel http://tidsskriftet.no/2013/09/nyheter/elsykkel-til-jobb-gir-treningseffekt

Elsykling med piggdekk på sykkelen oppleves ikke som utrygt. Faktisk har jeg flere ganger opplevd å skli på isen i det jeg gikk AV sykkelen, fordi jeg hadde dårligere feste på beina enn på sykkelen.

Jeg har blitt hekta på elsykkel, og jeg er ikke den eneste. Jeg hører stadig om nye elsyklister, og i forrige uke fikk jeg en hyggelig epost fra en godt voksen mann som fortalte at han nå hadde kjøpt seg piggdekk og elsykler på vinteren også etter at jeg hadde fortalt at det gikk helt fint også med den hybrid-elsykkelen vi begge to har.

Elsykkel er bra for storsamfunnet også. Mindre svevestøv, mindre klimagassutslipp, mindre slitasje på veiene, mindre kø og bedre folkehelse. Det er absolutt noe som er verdt å satse på, både for å spare oss for utgifter og fordi det er funksjonelt og praktisk. I Tenk Tromsø skal 25 % av midlene brukes til gangveier, trafikksikkerhetstiltak og sykkelveier. Noen mener at det er for mye. Jeg tenker at det er et minimum. Det er vanskelig å spå om fremtida, sies det. Jeg spår at fremtida kommer rullende raskere enn vi aner!

Advertisements

Kommentarer?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s